Information från ComHem

DEN 26 MAJ BLIR DITT TV-UTBUD HELT DIGITALT
Ändra till digital-tv redan nu

Hej!
Nu moderniserar vi tv-erbjudandet till 1,6 miljoner Com Hem-hushåll. Den 26 maj går vi över till att sända tv-kanaler helt digitalt och de analoga kanalerna (inkl. FM radio via tv-uttaget) utgår.

Vad behöver du göra?
Om du tittar analogt idag behöver du ändra till digital-tv på din tv hemma. Du kan ändra nu. Ta hjälp av våra enkla tips på nästa sida av detta brev eller på comhem.se/digitalisering
Från månadsskiftet mars/april rullar en informationstext i tv-rutan på de analoga kanalerna. Ser du texten på din tv vet du att du tittar analogt och behöver ändra till digital-tv. Får du ingen informations- text i din tv-ruta under april tittar du redan digitalt och behöver inte göra något.
Vill du veta att du tittar digitalt kan du också leta upp Com Hem-kanalen. Den finns oftast på kanalplats 777 och visas bara digitalt.

Varför moderniserar vi tv-sändningarna?
För alla som tidigare tittat analogt innebär digital-tv en stor förbättring av bild och ljud. Samtidigt frigör vi utrymme i nätet som de analoga sändningarna tagit upp, vilket ger oss kapacitet att leverera stabilare och snabbare bredband.

Nu kan du som är folkbokförd på din Com Hem-adress även skapa ett konto på Comhem Play Grund, kostnadsfritt och helt utan bindningstid. Då kan du se de flesta abonnemangs- fria kanaler på din mobil, surfplatta och dator, var du vill inom hela EU. Läs mer på comhem.se/tv/play-abonnemangsfritt.

Nedan finns enkla tips på hur du ändrar till digital-tv. Gör det i god tid innan 26 maj för att kunna fortsätta se på tv när de analoga kanalerna utgått.
Information is also available in English, Arabic, Dari (Persian), Tigrinya and Somali at comhem.se/digitalisering.

Tittar du analogt? Såhär ändrar du till digital-tv
Byt källa på din tv: Testa först att byta källa på din tv, från analog till digital med din fjärrkontroll. Knappen du ska trycka på kan ha en av symbolerna till vänster. Är du osäker kan du läsa i bruksanvisningen till din tv eller kontakta din tv-tillverkare eller tv-handlare. Du vet att du har lyckats byta till digital-tv om informationstexten har försvunnit från din tv.
Gör en kanalsökning: Har informationstexten inte försvunnit kan du också testa att göra en kanalsökning. Läs hur du gör i bruksanvisningen till din tv eller kontakta din tv-tillverkare eller tv-handlare. För att få in rätt lokala kanaler och nyheter kan din tv fråga efter ett nätverks-ID när du kanalsöker. Det hittar du på comhem.se/natverks-id.

Din tv kan vara för gammal. Om du testat att byta källa och gjort en kanalsökning men fortfarande ser informationstexten kan din tv vara för gammal. Kontrollera om din tv kan visa digitala kanaler genom att läsa i bruksanvisningen, kontakta din tv-tillverkare eller tv-handlare eller sök på www.comhem.se/kolla-din-tv. Om din tv är för gammal behöver du skaffa en nyare eller komplettera din tv med en digitalbox från Com Hem.

• All information finns samlad på www.comhem.se/digitalisering.
• Behöver du hjälp att ändra till digital-tv hemma hos dig kan du anlita en personlig tekniker mot en fast kostnad på 399 kr (efter 50% RUT-avdrag). För mer information och tids- bokning, besök www.hemfixare.se eller ring 0770-220 717.
• Du kan även få hjälp av vår Kundservice på telefonnummer 90 222. Vi kan dock inte svara på frågor om just din tv-modell, istället hänvisar vi till din tv-tillverkare eller tv-handlare.

Ditt digitala abonnemangsfria utbud
Avtalen med våra kanalleverantörer har förnyats och därför kan ditt abonnemangsfria tv- utbud se annorlunda ut än tidigare. För att se vilka kanaler som ingår i ditt abonnemangsfria utbud, inklusive eventuella lokala kanaler och grannlandskanaler söker du på din adress via www.comhem.se/kundservice/tv-och-play/grundutbud.

Vill du ha fler kanaler kan du beställa något av våra abonnemang på comhem.se/tv. Då kan du även se fler kanaler på mobilen, surfplattan och datorn med Comhem Play.

Vi önskar dig fortsatt starka tv-upplevelser.

Vänliga hälsningar,
Erik Lindström, Chef Com Hem Kundservice